Fabric Magic is uitgegroeid tot een kweekvijver van lokaal talent. Denk maar aan Camille, Pommelien Thijs en Maksim.

Over #LikeMe: “Hun volharding is eigenlijk hun grootste talent”

27.01.2024

In deze Week van de Belgische Muziek gaan we ook op zoek de reden waar zoveel jong talent in de hitlijsten vandaan komt. En dan kom je automatisch ook uit bij Thomas Van Goethem. Hij is samen met zijn bedrijf Fabric Magic het creatieve brein achter het immens populaire televisieprogramma #LikeMe. Fabric Magic is uitgegroeid tot een kweekvijver van lokaal talent. Denk maar aan Camille, Pommelien Thijs en Maksim.

Fabric Magic, wat is dat nu eigenlijk?

Thomas Van Goethem: “Ik omschrijf het als een creatief productiehuis. We hebben ook verschillende takken. We zijn begonnen met Magicmakers. Dat is een opleiding voor dans en musical. Daar trainen we jongeren om ze klaar te stomen voor het werkveld. Dat zorgde ervoor dat we veel talent in huis hadden. We wilden die natuurlijk ook een platform geven om hun ding te doen en hun vleugels te spreiden. Dat is er dan gekomen met Fabric Magic waarmee we op evenementen staan, shows, audiovisuele producties, noem maar op.”

Het is dus gestart met de Magicmakers?

“Ja, daar is uiteindelijk ook grotendeels de cast van #LikeMe uitgekomen. Dat is ook echt de max dat we dat konden doen. Ik ben zelf lang bezig geweest met musicals en dat was echt de mooiste tijd uit mijn leven. En ik wil dat de jongeren van nu ook de tijd van hun leven kunnen hebben. Ik haal ook heel veel energie uit het feit dat ik dat talent zie groeien, zie evolueren. Er is echt heel veel talent uit voortgekomen uit #LikeMe. En die hebben daar ook zo hard voor getraind. Een schoner compliment kan je niet hebben.”

Dus het idee van #LikeMe komt ook van jou?

“Musical in Vlaanderen is niet zo ver geëvolueerd als in Nederland of Duitsland. Belgen denken ook dat musical volledig doorgecomponeerd is en veel drama. Maar ik wilde bewijzen dat dat niet zo was. Ik wist ook dat als ik mijn idee op papier zou zetten en zo voorstellen aan zenders dat ik meteen de deur zou gewezen worden. Daarom heb ik vier scènes opgenomen en daarmee naar vier zenders gestapt.”

Had je verwacht dat het zo’n succes ging zijn?

“Maar neen. (Lacht) Echt, echt niet. Mijn verhaal was ook eindig na één seizoen. Ik was al dankbaar dat ik het voor een keer mocht doen. Maar Ketnet belde me op aan het einde van de draaiperiode van seizoen 1, dat ze een tweede seizoen wilde bestellen. Ergens was ik wel gecharmeerd dat ze zoveel vertrouwen in ons hadden, want we waren nog niet eens op antenne geweest. Ik heb dan een nieuw einde moeten verzinnen. Toen we dan eindelijk werden uitgezonden ging het allemaal heel snel. Waanzin gewoon.”

De Lotto Arena-shows werden kort daarop aangekondigd.

“Mijn idee was om voor familie en vrienden een kleine show te doen in de Zuiderkroon. Dat zijn dan uiteindelijk twee uitverkochte Lotto Arena shows geworden. (Lacht)”

#LikeMe was een kweekvijver voor jonge talenten. Die zijn nu allemaal hun vleugels aan het spreiden.

“Dat is echt geschift. Ik ben zo blij dat er tijd geweest is voor zelfontwikkeling en na te denken over wat ze solo wilden doen. Heel trots op wat ze hebben bereikt. Het heeft hun dan ook bloed, zweet en tranen gekost om te staan waar ze staan. Die hebben getraind tot op het bot. Hun volharding is eigenlijk hun grootste talent.”

En allemaal gekozen voor Nederlandstalige muziek.

“Echt he. Het heeft de muzieksector in Vlaanderen wel een beetje verandert. Maar onze taal is ook heel erg mooi en lyrisch. Heel belangrijk voor jongeren vind ik. De kinderen die nu opkijken naar een Camille en Pommelien die leren ook weer bij. Eerst wilden we voor #LikeMe ook eigen muziek schrijven. Maar ik reed op een gegeven moment rond in mijn auto en hoorde ‘Lichtjes van de Schelde’ op de radio. Dat is heel stom om te zeggen, maar op dat moment zag ik echt een beeld van een oma en een meisje op een bank aan het water voor mij. Toen wist ik gewoon dat ik verder moest gaan met de rijke muziekcultuur die we hebben.”

Ben je zelf ook gegroeid in het begeleiden van talent?

“100%. Ik heb de acteurs van #LikeMe begeleid op de manier waarop ik wou begeleid worden op die leeftijd. Maar de tijden veranderen, dus dat werkt niet meer zo. De tijden veranderen, generaties veranderen. Dat is ook het boeiende aan de job. Dus ik ben echt gegroeid daarin als mens, als producent en als creatieveling. De dag waarop ik zeg dat ik iets perfect heb afgewerkt, is de dag dat ik ermee stop en iets anders ga doen. Maar daar zit ik bijlange nog niet. (Lacht)”

Tegenwoordig leven we in een wereld waar talent overal beschikbaar is, op TikTok en YouTube. Denk je dat het moeilijker is om zo de pareltjes eruit te halen?

“Overal is talent, maar talent is niet overal meer echt. Iedereen op Instagram kan fotomodel worden, want de apps zijn ervoor. Iedereen kan zingen, want autotune is voor iedereen beschikbaar. Dat is wel het moeilijke. Tegenwoordig sturen mensen ons audiobestanden op, maar ik kan niet zeggen of het ge-autotuned is of niet. En dan staan die voor jou op een auditie en denk je: oei, dat is helemaal iets anders. Dus het zorgt er wel voor dat het moeilijker is.”

Vlaanderen is ook super klein, maar op korte tijd toch zoveel nieuwe artiesten bijgekomen.

“Dat is super, maar succes is vergankelijk natuurlijk. Het zijn maar die enkelingen met de volharding die echt blijven plakken. Dat is pas talent.

Er wordt precies wel opgemerkt dat jullie een neus hebben voor talent, want nu is Fabric Magic ingeschakeld voor de audities voor de musical Grease.

“Heel leuk. Ik vind dat echt een mooi compliment. Ik kijk ook heel hard op naar Albert Verlinde. Die geeft ons dan het vertrouwen om de cast samen te stellen, dat is echt heel leuk. Ondertussen zitten we al over de 300 inschrijvingen.”

Moet je bekend zijn om kans te maken?

“Neen, zeker niet. Ervaring is wel belangrijk natuurlijk. Grease is een klassieker. En musical is ook een topsport, je mag dat niet onderschatten. Dus het is iets anders dan voor een studiomicrofoon te zingen. Ik hoop wel dat er zo een ruwe diamant tussen zit. Zodat we de kans krijgen om er wat onbekend talent in te steken.”

De musical 'Grease' wordt opgevoerd in het najaar van 2024 in Stadsschouwburg Antwerpen, Capitole Gent en Trixxo Theater Hasselt.

Koop nu je tickets voor 'Grease'.

Terug naar overzicht

Schrijf je in en ontvang onze nieuwsbrief